ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

همه چیز درباره مهریه در طلاق توافقی

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • همه چیز درباره مهریه در طلاق توافقی
همه چیز درباره مهریه در طلاق توافقی

گرفتن مهریه در طلاق توافقی یکی از معضلات عمده جامعه است و پرسش های بسیاری را برای افرادی که قصد طلاق دارند را ایجاد می کند. طلاق توافقی یکی از راحت ترین شیوه های طلاق می باشد ‌که مهریه از پایه های عمده در این نوع طلاق است. در این طلاق زوج و زوجه بر سر کلیه مسائل زندگی مشترک من جمله امور مادی و غیر مادی که امور مربوط به حضانت فرزند، نفقه، مهریه، جهیزیه و… را در بر دارد به توافق رسیده و سرانجام دادگاه براساس توافق میان طرفین رای را صادر می کند. اینکه زوجه تمایل دارد کلیه یا قسمتی از مهر خود را ببخشد یا اینکه کلیه مهر خود را دریافت کند و هر سازشی دیگر من جمله شروط پرداخت خاصی که مشخص کرده اند در اسناد عدم امکان سازش در طلاق توافقی درج خواهد شد و مبرهن است که چنانچه به توافق ذکر شده عمل نکنند ضمانت اجرا وجود خواهد داشت.

نوع طلاق توافقی خلعی است بدین مفهوم که زوجه مقداری از مهریه خود را به زوج می بخشد. اگر زن یائسه یا دوشیزه نباشد در ایام حیض می تواند به هر آنچه که به زوج خود بخشیده است رجعت کند به این شکل که به دفترخانه ای که طلاق در آن به ثبت رسیده درخواست رجوع کند بعد از رجوع زوجه به هر آنچه ‌که بخشیده است، طلاق به واقعیت خود که رجعی بودن است باز خواهد گشت، بنابراین زوج هم می تواند به زوجیت رجعت کند و مجدد به وضعیت اول زن و شوهری برگردند. در هر صورتی بعد از گذشتن مدت زمان عده زن تحت هیچ شرایطی نمی تواند به آنچه که بخشیده است رجعت کند.

شیوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

بیشتر افراد تصور می کنند که در طلاق توافقی بخشیدن مهریه اجباری است با وجودی که چنین چیزی نیست و وجود سازش به مفهوم بذل مهریه است و این حائز اهمیت است که در خصوص مهریه، توافقی انجام گرفته باشد که مقبول زن و مرد باشد.

در این گونه طلاق اگر مرد برای ادای مهریه سفته یا چک به زن داده باشد ولی این چک و سفته در زمان موعد پرداخت نشود، زن می تواند با توجه مدارک موجود یعنی سفته یا چک بر علیه مرد اقامه دعوا کند و در صورت نیاز می تواند حکم جلب او را بگیرد یا اینکه دارایی او را می تواند توقیف کند.

اگر پرداخت مهریه در طلاق توافقی برای زوج قسط بندی شده باشد، با این وجود اگر او در موعد مقرر مهریه را ادا نکند زوجه می تواند دادنامه مطالبه مهریه را طرح کرده و زوج را وادار به پرداخت مهریه ‌کند.

مسئله حائز اهمیت دیگر در این خصوص این است که مهریه حق قانونی و مسلم هر زنی است و با ازدواج دوباره هیچ بازدارنده ایی برای اخذ مهریه از شوهر سابق وجود ندارد.

سازش های دو طرف بایستی به شیوه کتبی ثبت شده باش و با دادگاه فرستاده شود. دادگاه همواره حکم طلاق را در دراز مدت صادر می کند اگرچه با گرفتن وکیل برای انجام کار های طلاق توافقی حکم آن در طول دو روز کاری صادر خواهد شد.

مهریه در طلاق توافقی در دوران عقد

مهریه در طلاق توافقی در دوران عقد بدین صورت است که اگر دو طرف دوره عقد باشند و در این دوره نزدیکی صورت گرفته باشد در این صورت زن می تواند کلیه مهریه خود را در حین انجام مراحل طلاق تقاضا کند و یا آن را ببخشد اما اگرچه نزدیکی در دوره عقد اتفاق نیفتاده باشد می تواند پیش از درخواست طلاق و کلیه مهر خود را تقاضا کند اما بعد از ثبت شکایت و ضمن مراحل طلاق زن مستوجب نیمی از مهریه خود خواهد بود؛ بنابراین با ملاحظه بر اینکه مهریه در طلاق توافقی در دوران عقد بدین صورت است که زن می تواند برای طلب کردن یا بخشیدن مهریه خود با مرد به توافق برسند.

مزایای بکارگیری وکیل مهریه در طلاق توافقی

چنانچه مهریه در طلاق توافقی به وسیله وکیل پایه یک کاربلد و با تجربه در خصوص مشکلات خانوادگی انجام گیرد مراحل دریافت مهریه خیلی زودتر از آنچه که تصور کنید انجام شده و با ملاحظه به پیشینه و آگاهی وکیل از هدر رفتن حق شرعی زن جلوگیری می کند. مزایای بکارگیری وکیل برای گرفتن مهریه در طلاق توافقی عبارتند از:

  • سرعت بخشیدن به انجام مراحل اخذ مهریه
  • با وجود وکیل دیگر نیازی به حضور زوجه در دادگاه نیست.
  • وکیل می تواند به راحتی با شناسایی کردن اموال شوهر آنها را توقیف کند.
  • از دیگر مزایای بکارگیری وکیل برای مهریه در طلاق توافقی این است که چنانچه مهریه توسط زوج پرداخت نشود وکیل می تواند حکم جلب او را بگیرد.

نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی پس از ازدواج

همانگونه که می توان مهریه در طلاق توافقی را بخشید همانطور هم قابل وصول می باشد و اگر دو طرف بر سر ادای مهریه با همدیگر توافق کرده اند زن می تواند تمام مهریه خود را اخذ نماید.

در میان عموم مردم چنین عقیده ای وجود دارد که در طلاق به صورت توافقی مهریه ای به زوجه تعلق نمی گیرد ولی این باور کاملا اشتباه است و همانگونه که ذکر شد زن می تواند تمام مهریه را اخذ کند و تا موقعی که مسئله مهریه مشخص نشده است احتمال ثبت طلاق توافقی مقدور نیست.

نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی به صورت اقساطی

گاهی اوقات دو طرف با هم توافق می کنند که مهریه در طلاق توافقی به شیوه اقساطی ادا شود. به عنوان مثال زوج بایستی هر ماه مبلغی معین را به حساب زوجه واریز کند و یا حتی با هم به این نتیجه برسند که هر سال مقدار مشخصی به وجه واریزی افزوده شود. در این خصوص بایستی حتما با یک وکیل مجرب مشورت کرد و راه حل هایی نظیر دفترچه قسط بندی مهریه و یا چک ضمانت پرداخت قسط های مهریه موثر می باشند. پس پرداخت مهریه به شیوه اقساطی مقدور است و هیچ ناهنجاری در روال ثبت طلاق بوجود نمی آورد.

نحوه بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

همانگونه که می دانید زن می تواند در طلاق توافقی به صورت کامل مهریه خود را به مرد ببخشد. ولی در خصوص بخشیدن مهریه در طلاق توافقی بایستی به این مسئله توجه نمود که هیچ کسی نمی توان به زور زوجه را وادار به این کار بکند بلکه زوجه بایستی با رضایت خود مبادرت به بخشیدن مهریه کند.

اگرچه زن بخواهد مهریه خود را طلاق ببخشد ضروری است که این کار در یکی از دفاتر ثبت اسناد و املاک رسمی صورت گیرد و زن بایستی ذکر کند که مهریه خود را ابرا کرده است. درج واژه ابرا در گواهی بخشش مهریه خیلی واجب است.

زن ها به این مسئله دقت داشته باشند که در ازای بخشش مهریه از زوج خود بایستی حق طلاق بگیرند تا در روز های آتی دستخوش مشکل و دردسر نشوند و چنانچه همسر شان مشارکت لازم برای انجام امور طلاق را نداشته باشند بدون وجود وی به طلاق اقدام ‌کنند.

توافق برای مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی معمولا مطابق توافق دو طرف می باشد اگرچه در این خصوص به توافق نرسند احتمال اخذ حکم طلاق توافقی مقدور نیست. هر گونه سازشی در خصوص مهریه قابل اعمال است و از بخشیدن کامل تا اخذ کامل مهریه شدنی است. حتی طرفین می توانند در عوض مهریه سند خودرو یا میزان وجه ودیعه خانه را اخذ کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور