ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

نحله چیست و چگونه به زن تعلق خواهد گرفت؟

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • نحله چیست و چگونه به زن تعلق خواهد گرفت؟
نحله چیست و چگونه به زن تعلق خواهد گرفت؟

نحله چیست؟ بیشتر در این مورد بدانید

در ازدواج زن و مرد و شروع روابط زناشویی و پیوند دو نفر، برای مرد و برای زن طبق قانون حقوقی در نظر گرفته شده است. این حقوق که بر اساس شرع و قوانین اسلامی در نظر گرفته شده است، وظایف و تکالیفی را هم بر دوش دو طرف قرار خواهد داد.

مهریه، اجرت المثل، نفقه و نحله نمونه ای از حقوق مالی است که قانون برای زنان در نظر گرفته است. حال نحله چیست؟ نحله به معنی بخشش است.

نحله یعنی اینکه در برابر خدمات و کارهایی که زن در خانه شوهر انجام داده است، در تمام سالهای زندگی مشترک‌شان، با توجه به توان و قدرت مالی مرد، مبلغی به عنوان نحله برای زوجه در نظر گرفته شود.

البته شرایط گرفتن نحله بدین صورت است که اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، علاوه بر مهریه باید نحله یا اجرت المثل را هم پرداخت نماید.

حقوق مالی زنان طبق قانون

. مهریه ( بلافاصله بعد از جاری شدن صیغه عقد بر گردن مرد خواهد بود)

. نفقه ( به شرط تمکین زن از مرد)

. اجرت المثل (بابت خدماتی که وظیفه زن نبوده اما آن را انجام داده است)

. نحله ( در صورت عدم وجود اجرت المثل)

. تقسیم دارایی

. ارث

شرایط پرداخت نحله چیست؟

اگر مرد بخواهد همسر خود را بدون دلیل موجه طلاق دهد و از وی جدا گردد، پرداخت نحله  حتمی خواهد بود. اما اگر زوجه درخواست جدایی بدهد، نحله به او تعلق نخواهد گرفت.

در ضمن زن در طول زندگی مشترک نمی تواند درخواست نحله داشته باشد. برای تعیین نحله خود دادگاه تعیین کننده است.

پرداخت نحله به این صورت است که زوجه درخواست پرداخت نحله را از دادگاه محل زندگی خود کرده و دادگاه هم جلسه ای را ترتیب داده و هر دو طرف را (زوج و زوجه) دعوت کرده و در آن دادگاه طبق نظر قاضی ، مبلغی به عنوان نحله در نظر گرفته خواهد شد.

البته لازم به یادآوری است که زوجه باید به دادگاه ثابت نماید که مرد در طول زندگی مشترک وی را به اجبار وادار به کارهایی غیر از وظایف محوله کرده است.

به طور کلی وظیفه زن در خانه تمکین از شوهر و نگهداری فرزندان است و در نتیجه اثبات نحله ساده نیست. برای همین نمی توانید به تنهایی این درخواست را از دادگاه داشته باشید و بهتر است حتما از کمک های وکلای با تجربه استفاده کنید.

تفاوت نحله و اجرت المثل

اجرت المثل و نحله هر دو از حقوق مالی زن محسوب می شوند. شباهت این دو در این است که فقط در صورتی زوجه می تواند آنها را درخواست نماید که زوج درخواست طلاق بدهد. همچنین زوجه می تواند هر دو را بدون خواندن صیغه طلاق درخواست نماید. اگر درخواست طلاق از طرف زوجه باشد یا مرد به دلیل رفتارهای نادرست زن و عدم تمکین زن بخواهد از او جدا شود، نحله و یا اجرت المثل به زن تعلق نخواهد گرفت.

نحله چیست؟ اجرت المثل چیست؟

قبل از هر چیز باید ذکر کنیم که زوجه فقط می تواند یکی از این دو را طلب نماید و اگر دادگاه نحله برای زوجه در نظر بگیرد به وی اجرت المثل تعلق نخواهد گرفت و بالعکس.

اجرت المثل به معنی حقوق مالی است که برای زن در برابر تمکین عام و خاص در نظر گرفته شده است.(تمکین در برابر وظایف زناشویی و حضور در زندگی مشترک و عمل کردن به وظایف شرعی)

در حقیقت اجرت المثل حق الزحمه ای کارهایی است که زن در خانه مرد انجام داده است در صورتی که وظیفه ای برای انجام آنها نداشته است.

پس به طور خلاصه باید بگوییم که نحله زمانی که مرد درخواست طلاق بدهد و اجرت المثل هم به زن تعلق نگیرد، با توجه به وضع مالی مرد و مدت زمان زندگی مشترک‌شان به زوجه تعلق خواهد گرفت.

نحله بخششی بلاعوض است.

نکات مهم در رابطه با نحله

. تعیین میزان نحله با نظر قاضی خواهد بود و نیاز به کارشناسی ندارد.

. قاضی مقدار نحله را با توجه به وسع مالی مرد و همچنین مدت زمان زندگی مشترک دو نفر، تعیین می کند.

. اگر به زن اجرت المثل تعلق بگیرد دیگر به وی نحله تعلق نخواهد گرفت.

. اگر زوجه درخواست طلاق بدهد به وی نحله تعلق نخواهد گرفت.

. در طول زندگی مشترک و درحالی که هنوز درخواست طلاقی از جانب مرد داده نشده است، نحله به زن تعلق نمی گیرد.

. اگر درخواست طلاق مرد به دلیل عدم تمکین زن در برابر مرد و سوء رفتار وی باشد، نحله به زن تعلق نمی گیرد.

کلام نهایی

اگر به دنبال احقاق حقوق خود به عنوان یک خانم هستید بهتر است برای اثبات حقوق خود حتما از کمک وکلای باتجربه ای که در این زمینه پرونده های زیادی را حل و فصل کرده اند کمک بگیرید.

به طور کلی اثبات حقوق افراد در زمینه های مختلف نیاز به تبحر و آشنایی کامل با قوانین را دارد که وکلا تخصص کافی در این زمینه را دارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور