ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

توضیحات جامع درباره حضانت فرزندان پس از طلاق

  • خانه
  • -
  • حضانت
  • -
  • توضیحات جامع درباره حضانت فرزندان پس از طلاق
توضیحات جامع درباره حضانت فرزندان پس از طلاق

آشنایی با حضانت فرزندان پس از طلاق

یکی از مهم ترین مسائلی که در زمینه ی طلاق و جدا شدن زن و مرد از یکدیگر وجود دارد، حضانت فرزندان پس از طلاق می باشد. نگهداری از بچه ها وظیفه ی پدر و مادر است و آن­ها باید به خوبی این وظیفه را انجام بدهند. اگر مرد و زن قصد جدا شدن داشته باشند، اولویت حضانت فرزندان پس از طلاق تا هفت سالگی بر عهده ی مادر است. بعد از 7 سالگی فرزندان این اولیت با پدر می باشد. مگر اینکه در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد.

حضانت فرزند دختر و پسر بعد از طلاق

سن فرزند، جنسیت و سن بلوغ دختر و پسر در حق حضانت پدر و مادر تاثیرگذار می باشد و باید به آن توجه کرد.

حضانت فرزند دختر

حضانت فرزند دختر تا زمانی که 7 سال داشته باشد به طور معمول با مادر است بعد از 7 سالگی و تا سن 9 سالگی بر عهده ی پدر می باشد. بعد از سن 9 سالگی و به بلوغ رسیدن فرزند دختر، او می تواند خود زندگی با پدر و مادر را انتخاب کند.

حضانت فرزند پسر

حضانت فرزند پسر تا زمانی که 7 سال دارد به طور معمول با مادر است بعد از 7 سالگی و تا سن 15 سالگی بر عهده ی پدر می باشد. بعد از 15 سالگی و به بلوغ رسیدن پسر، خود می تواند به تنهایی انتخاب کند که با مادر زندگی کند یا با پدر.

حضانت دائم فرزندان به چه صورت است؟

زمانی که زن و مرد قصد جدا شدن از یکدیگر داشته باشند، می توانند حضانت فرزند یا فرزندان را به صورت توافقی به عهده ی یکی از آن ها قرار دهند. به طور مثال در بسیاری از موارد، مادر با بخشیدن مهریه ی خود حق حضانت فرزندان پس از طلاق را برعهده می گیرد.

ملاک دادگاه برای دادن حق حضانت به یکی از زوجین، داشتن تمکن مالی آن ها می باشد. زیرا پدر یا مادر باید بتوانند هزینه های فرزند را تامین کنند. البته به یاد داشته باشید که سن حضانت در پسران 15 و در دختران 9 می باشد و بعد از این زمان آن ها خود به تنهایی می توانند در مورد زندگی با پدر یا مادر تصمیم بگیرند.

اگر پدر یا مادر حضانت دائمی فرزند را بر عهده گرفت اما نتوانست به تعهدات خود عمل کند و حق فرزند را رعایت نکرد، می توان به دادگاه شکایت کرد و حق حضانت را از فرد مورد نظر گرفت.

شرایط سلب حضانت فرزندان پس از طلاق

همانطور که بیان کردیم در زمان جدا شدن و طلاق، حضانت به مادر یا پدر داده خواهد شد که ممکن است در برخی از موارد این فرد شرایط واجب را نداشته باشد و یا اینکه در این زمینه مشکلی به وجود آید. در این صورت طرف مقابل می تواند به دادگاه شکایت کند و قاضی در مورد حضانت دوباره تصمیم گیری کند. از مهم ترین شرایط سلب حضانت فرزندان پس از طلاق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم مراقبت و مواظبت از فرزند به طور نرمال و طبیعی توسط پدر یا مادر
  • انحطاط اخلاقی پدر یا مادر
  • اعتیاد پدر یا مادر به قمار، مواد مخدر، الکل و موارد مشابه
  • ابتلا به برخی از بیماری های روانی پدر یا مادر
  • جنون مادر
  • سوء استفاده از کودک برای شغل های غیر قانونی و غیر اخلاقی
  • ازدواج مجدد مادر در صورت زنده بودن پدر
  • ضرب و جرح فرزند به صورت غیر نرمال

ملاقات و نفقه فرزند بعد از طلاق

بعد از طلاق، هر یک از والدین که حضانت بر عهده ی او نمی باشد، حق ملاقات و دیدن فرزند را دارد و باید در این زمینه با یکدیگر به توافق برسند. اگر در مورد مکان و زمان ملاقات فرزند، والدین به توافق نرسند، دادگاه خانواده در این زمینه وارد می شود و نظر خود را می دهد. زیرا پدر یا مادری که حق حضانت را ندارد می تواند با فرزند ملاقات داشته باشد و حتی فرزند را به دیدن خویشاوندان خود نیز ببرد.

اگر فردی که حضانت را بر عهده دارد برای دو مرتبه اجازه ندهد که فرزند یا طرف دیگر ملاقات داشته باشد، باید جریمه پرداخت کند و اگر این مورد سه بار اتفاق بیفتد، حضانت فرزند او لغو می شود و باید به دادگاه بروند.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد حضانت فرزندان پس از طلاق، نفقه ی فرزندان می باشد. پدر و مادر ها می توانند در این زمینه با یکدیگر توافق کنند و این مسئله را حل کنند. اما اگر نتوانند این مشکل را حل کنند دادگاه با استفاده از نظر یک کارشناس مبلغی را تعیین خواهد کرد. به طور کلی نفقه بر عهده ی پدر می باشد. دقت داشته باشید که با توجه به تورم و افزایش قیمت ها، امکان زیاد شدن نفقه ی کودک نیز وجود دارد که حتما باید به آن رسیدگی شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور