ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

حکم کتک زدن فرزند چیست؟

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • حکم کتک زدن فرزند چیست؟
حکم کتک زدن فرزند چیست؟

گاهی بعضی از والدین برای تربیت و یا آموزش فرزند به تنبیه بدنی متوسل می شوند. اما آیا تنبیه بدنی روش درست و کارآمدی است؟ به همین مناسبت در این مقاله به این موضوع می پردازیم و به سوال حکم کتک زدن فرزند چیست؟ پاسخ می دهیم.

کودکان شرایط دفاع از خود را ندارند. از اینرو رساندن هر گونه آسیب فیزیکی و یا اعمال هر گونه خشونت بر آنها جرم محسوب شده و می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.

در اسلام آمده که تنبیه آخرین روش برای تربیت است. لذا احادیث و روایات زیادی در این باره وجود دارند که همه ی آنها تربیت لسانی را به تربیت جسمانی اولاتر دانسته اند.

در همین زمینه و در حدیثی از امام رضا ع آمده است: لا تضربه و اهجره ولا تطل

 امام در این حدیث می فرماید: فرزندت را نزن، با او قهر کن. اما حواست باشد که قهره تو طولانی نباشد.

قانون حد تنبیه را کجا می داند؟

با این حال، در قانون برای تنبیه نرم مجازاتی در نظر گرفته نشده. اما اگر یک والد به گونه ای فرزندش را بزند که آثار آن باقی بماند در آن صورت قانونگذار مکلف است تا وی را مجازات نماید. با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که اسلام برای کتک زدن فرزند حدی قائل شده و گذر از این حد جرم است.

مهمترین قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان

در همین باره و در قانون اول ‌حمایت از کودکان و نوجوانان آمده: کلیه اشخاصی که به سن هجده سال تمام هجری شمسی نرسیده‌اند از‌حمایت‌های قانونی مذکور در این قانون بهره‌مند می‌شوند.

و همچنین در قانون دوم آن گفته شده: هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که موجب شود به آنان صدمه‌جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود و سلامت جسم یا روان آنان را به مخاطره اندازد‌ ممنوع

است.

کتک زدن فرزند و شکنجه کردن او

آزار دادن، شکنجه کردن، ضربه روحی و جسمی وارد ساختن و… تمامی اینها از مصادیق کودک آزاری است.

و کودک آزاری جرم است. لازم به ذکر است که در میان قوانین مربوط به مجازات اسلامی به صورت مستقل در این زمینه جرم انگاری نشده است. لذا نکته ای با عنوان کتک زدن فرزند و یا شکنجه کردن او در این میان دیده نمی شود. اما در کنار تمامی این تفاسیر قانون گذار در ‌قانون حمایت از کودکان و نوجوانان و در ماده چهارم این قانون گفته که: هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و‌مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی محکوم می‌گردد.

از این رو کتک زدن فرزند یا ضرب و جرح کودکان، شکنجه ی روحی و روانی، قتل کودکان و… جرم است و مجرم را مستحق مجازات می کند.

اهمیت تربیت فرزند

گفتنی است که تربیت فرزند حقی است که بر عهده ی والدین می باشد و آنها باید برای انجام این مهم به بهترین نحو بکوشند. از آنجا که تربیت فرزند یک موضوع کیفی است و اعمال سلیقه در آن فراوان است. ممکن است بعضی والدین تنبیه بدنی ( کتک زدن فرزند  ) را در راستای تربیت او امری جایز و عرفی قلمداد کنند.

با این حال ممکن است سوال این باشد که آیا کتک زدن فرزند برای تربیت او از جانب والدین درست است؟

قانونگذار حق تنبیه را به والدین داده است. لذا والد می تواند در بعضی موارد و به تناسب موقعیت و ظرفیت روانی و همچنین سن کودک او را تنبیه نماید. اما آیا می شود تنبیه را با کتک زدن یکی دانست؟

همانطور که پیشتر ذکر کردیم تنبیه اگر آثار مخرب روانی و یا آسیب جسمی به بدن برساند از مصادیق کودک آزاری به حساب آمده و عواقبی را در پی خواهد داشت و از نظر قانون قابل پیگیری خواهد بود.

لذا هیچ والد و هیچ پدر و مادری حق ندارد که فرزندش را آزار دهد.

 پس منظور قانونگذار از تنبیه چیست؟

هدف از تنبیه فرزند این است که وی را متوجه عمل اشتباهش بکنیم. لذا بی اعتنایی به او، ممنوع کردن بعضی از سرگرمی ها، ممنوع کردن هر گونه معاشرت با دوستان، قطع کردن پول توجیبی و… از بهترین مصادیق تنبیه هستند. همچنین کیفیت و کمیت این مورد مساله ای نیست که بتوان آن را از زبان کسی شنید و یا در رابطه با آن از کُنش کسی الهام گرفت. پس سن، ظرفیت روحی و روانی، جنسیت، نوع خطای مرتکب شده و… بهترین فاکتورها برای دانستن کمیت و کیفیت تنبیه هستند.

جمع بندی و نتیجه گیری:

  • کودکان شرایط دفاع از خود را ندارند. از اینرو رساندن هر گونه آسیب فیزیکی و یا اعمال هر گونه خشونت بر آنها جرم محسوب شده و می تواند پیگرد قانونی داشته باشد.
  • در قانون برای تنبیه نرم مجازاتی در نظر گرفته نشده. اما اگر یک والد به گونه ای فرزندش را بزند که آثار آن باقی بماند در آن صورت قانونگذار مکلف است تا وی را مجازات نماید.
  • آزار دادن، شکنجه کردن، ضربه روحی و جسمی وارد ساختن و… تمامی اینها از مصادیق کودک آزاری است.
  • هرگونه صدمه و اذیت و آزار و شکنجه جسمی و روحی کودکان و نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی و ممانعت از تحصیل آنان ممنوع و‌مرتکب به سه ماه و یک روز تا شش ماه حبس و یا تا ده میلیون (000 000 10) ریال جزای‌نقدی محکوم می‌گردد.

15 دیدگاه ‌ها

  • حالا اگه طرف کودک یا نوجوان نبود و جوان بود و یه پدر و مادر روانی داشت که هنوز تو این سن کتکش میزنن چی…
    قانون چه حدی واسه این گذاشته ؟؟؟
    همه قانوناتون الکیه که جامعه همینجور هره مه ای پیش میره

    • کاملا درکت میکنم و باهات موافقم . چون منم شرایطم مثل شماست .

    • کاملا موافقم
      . واقعا براشون متاسفم یه مشت ادم بی منصف اومدن قانون گذاری

    • 😞😞😞😞

    • منم ۲۵سالمه یه پدر روانی دارم سر همه چی تهدید می‌کنه نمیزاره برم باشگاه و یا کار کنم و یا حتی نمیزاره تو خونه ورزش کنم فحش میده اگ از یکی عصبی بشه بقیه رو بی دلیل کتک میزنه و من اصن آرامش ندارم و نمیتونم ازدواج کنم و بدم میاد

      • دقیقا من هم همینطوره همش میگه میام دم مدرست ابروتو میبرم کتابامو پاره میکنه لوازمامو بهم میریزه کتک میزنه کلا دیوانست نمیدونم چیکار کنم من ارامش روحی دارم نه جسمی کلا کبودم

  • واقعا😒😑

  • من دارم از 5 سالگی کتک می خورم مشت و لگد اصلا هم هیچکی اهمیت نمیده نه فامیل نه خانواده شده تهدید هم کردن الان من ترسم اینه امتحاناتو گند بزنم

  • اگر پدر هم فرزند و هم همسرش را کتک بزند تا حدی که فرزندان و همسر از او بترسند وهیچکس جرئت مخالفت با او را نداشته باشد ..
    و حتی بگوید من نفقه میدهم و منت بگذارد …
    کتک منظورم جدی ست تا حدی که اعضای بدن فرزند بشکند فقط بخاطر اینکه مخالف او بوده ایم
    زیرا پدر شکاک است آنقدر که تخیلاتی در سرش ایجاد میکند چکار میتوان کرد؟! فحش و ناسزا و.. هم بماند

    مادر نیز چندین بار از دست شوهرش به خانه پدری برگشته و حتی یک بار کار به دادگاه کشید اما هر بار شوهرش تعهد داده و امضا کرده که تکرار نشود …

    فرزند درحال تحصیل است و نزدیک کنکور است ،بخاطر تحصیلش همیشه سکوت میکرد اما دیگر حتی قادر به ادامه تحصیل نیست

    فکر میکنم تا اینجا چندین جرم به حساب اید…

  • حالا اگه بخاطر یه چیز خیلی نا چیز و بی ارزش سر دختر ۲۱ساله رو بزنن به دیوار
    یا اینکه از بچگی با سیخ بزننش این جرمش چیه

  • واقعا همینطوره حق و حقوق جوانان اصلا گفته نمیشه، پدر و مادرهای زیادی هستن که در حق جوان ظلم میکنن و بعد تقصیرو میندازن گردن جوان، از کتک زدن گرفته تا حمایت نکردن در امور مختلف و حتی مشکل درست کردن برای جوان، بی اعتنایی به جوان به زندگیش به نیازهاش به عزت و احترام جوان، مجازات این پدر و مادرها چیه؟؟؟!!!!!!!

  • اگر نوجوانان باشد هر روز از مادرش کتک بخورد به طرزی که آثار آن نماند گناهش چیست

    آیا کودک باید آن را حلال کند ?

  • حالا اگر نامادری بچه پنج ساله و هشت ساله رو انقدر کتک بزنه که جای کبودی رو ی بدن بچه بمونه یا بهش گوه بخورونه حمش چیه باهمدستی پدر بچه ها😞😞😞

  • پدرم من رو کتک میزنه من 16سالمه ولی هنوز که هنوزه کتک میخورم چیزی جز منت رو سرم نیست نه تنها بهم پول توجیبی نمیده بلکه تازه منت هم میذاره که اینهمه لباس برات خریدم پولشو ازت میگیرم و من رو مجبور میکنه چادر سرم کنم و اگر سرم نکنم من رو میزنه لطفا بگید چیکار کنم؟!!!!!

  • من دیگه نمیتونم‌ تحمل کنم یک‌بار خودکشی‌کردم خودزنی کردم ولی چند دیقه پیش مادر و خواهرم ب بدترین شکل با کمربند کتک خوردن من افسردگی دارم نمیزارن برم پیش روانشناس از همه لحاظ آسیب دیدم هم‌روحی و هم جسمی من‌باید چیکار کنم حالم از زندگی‌کردن ب هم‌میخوره هیچ‌کس نیست ب داد مون‌برسه از اون مرد متنفرم اسمش باباست ولی ازش حالم بهم‌میخوره روانیه همش میخاد حرف خودش باشه همش اون راست میگه و ما نفهمیم من چ گناهی کردم ک باید اینقدر عذاب بکشم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور