ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

همه چیز درباره طلاق غیابی از طرف زن

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • همه چیز درباره طلاق غیابی از طرف زن
همه چیز درباره طلاق غیابی از طرف زن

آیا تاکنون چیزهایی درباره طلاق غیابی از طرف زن به گوشتان خورده است؟ امروزه ازدواج و طلاق به واژه ای رایج در بین خانواده ها تبدیل شده است که بیشتر افراد جامعه با این واژه ها آشنایی دارند. گاها در زندگی مشترک شرایط برای زوجین پیش می آید که ادامه زندگی مشترک غیر ممکن است و ناچارا این رابطه به طلاق ختم می شود. آشنایی با مسائل حقوقی مربوط به طلاق تا حد زیادی می تواند به زوجین کمک کند تا این پروسه را بدون دغدغه به پایان برسانند. در بسیاری از موارد بعد از صیغه ی عقد موانع و مشکلاتی به وجود می آید که باب طلاق را به روی هر یک از زوجین می گشاید. در این بین با توجه به نوع مشکل و شرایط دادگاه اختیاراتی به زن و مرد داده تا بتوانند درخواست طلاق خود را ثبت کنند. طلاق غیابی نیز یکی از انواع طلاق می باشد که زمانی مطرح می شود که یکی از زوجین مجهول المکان باشد.

طلاق غیابی از طرف زن به چه نحوی است؟

بر اساس قانون زمانی که مرد برای مدت معلومی مجهول المکان باشد زن می تواند از دادگاه درخواست طلاق غیابی را مطرح کند و دادگاه پس از بررسی شرایط و مستندات رای به جدایی و طلاق را صادر می کند. بررسی شرایط و دادخواست از طرف دادگاه به این صورت است که ابتدا زن باید نشانی حضور شوهر خود را در دادگاه مشخص کند و زمانی که مرد در مکان های ذکر شده توسط زن شناسایی نشود دادگاه اطلاعات مرد را در روزنامه کثیرالانتشار به چاپ می رساند تا اگر کسی از مرد خبر داشته باشد به دادگاه اطلاع دهد.

در برخی از موارد زن هیچ آدرس و نشانه ای از مرد ندارد پس در این شرایط دادگاه دستور چاپ اطلاعات فرد در روزنامه کثیرالانتشار را خواهد داد و تاریخ انتشار آن نباید کمتر از یک ماه باشد. هزینه چاپ آگهی بر عهده زن می باشد‌. اگر بعد از طی کردن تمام این مراحل همچنان خوانده مجهول المکان باشد و اطلاعاتی مبنی بر محل اقامت و حضور او به دست نیاید دادگاه برای مرد ابلاغ قانونی می فرستاد تا در دادگاه حضور پیدا کند‌ و اگر بعد از دو اخطار همچنان هیچ اثری از حضور فرد نباشد قاضی می تواند رای دادگاه را برای زن صادر کند و نماینده ای را معرفی خواهد کرد تا صیغه طلاق را جاری کند.

زمانی که زن مجهول المکان می شود شرایط طلاق برای مرد هم به همین منوال خواهد بود و می تواند زن را غیابی طلاق دهد. به طور کلی قانون در این نوع طلاق یکسان عمل می کند و هر کدام از زوجین در صورت غیاب همسر خود می توانند طلاق را اجرایی کنند. از آنجا که حق طلاق با مرد است و هر زمان که بخواهد می تواند همسر خود را طلاق دهد پس نیازی به دلایل محکمه پسند برای ارائه به دادگاه ندارد اما زن باید دلایلی برای طلاق بدون حضور مرد داشته باشد.

شرایط طلاق غیابی برای زنان مقیم خارج

در برخی از موارد ممکن است زوج ایرانی خارج از کشور باشند و در آنجا مرد مجهول المکان شود. در این گونه شرایط زن می تواند از طریق یک وکیل نسبت به طلاق غیابی اقدام کند. شرایط اینگونه دادخواست ها همانند زمانی است که زوجین در ایران حضور دارند و اگر دادگاه پس از طی کردن مراحل قانونی مرد را پیدا نکرد می تواند با حضور وکیل حکم طلاق را صادر کند.

آیا امکان ازدواج مجدد پس از طلاق غیابی برای زن وجود دارد؟

یکی از انواع طلاق در قانون مدنی، طلاق غیابی می باشد و در شروط ضمن عقد به این نکات صراحتا پرداخته شده است. اگر مرد بدون دلیل نامعلومی خانه و کاشانه خود را ترک کند و هیچ ردی از محل حضور خود به جای نگذارد. زن می تواند درخواست طلاق غیابی کند و طلاق انجام می شود. اما در مورد ازدواج مجدد قانون هیچ مانعی برای این مورد در نظر نگرفته است و زن می تواند پس از پایان یافتن دوره عده، مجدد ازدواج کند و به اجازه ولی یا جد پدری احتیاجی نخواهد داشت.

دلایل انجام طلاق غیابی در زنان چیست؟

طلاق غیابی در نتیجه غایب بودن مرد و عدم معاشرت با همسر انجام می شود‌ در ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی عنوان شده است که زن و مرد باید با هم معاشرت کنند و در ماده ۱۱۰۶ در مورد پرداخت نفقه صحبت شده است. شاید بیشتر افراد طلاق غیابی را تایید نکنند اما در حقیقت این یک طلاق تایید شده و مورد قبول دادگستری است و دادگاه مصلحت را در جدایی تشخیص می دهد.

همانطور که از نام این طلاق پیداست شرایط اصلی در مطرح نمودن درخواست، غیاب طرف مقابل است و محدودیتی برای آن نیست.

وضعیت مهریه در طلاق غیابی

زمانی که طلاق غیابی از طرف زن باشد شرایط گرفتن مهریه کمی پیچیده خواهد شد چون مرد غایب است و مستقیما نمی توان مهریه را از او طلب کرد. اما از آنجا که حق و حقوق زن در هیچ شرایطی پایمال نمی شود پس در اینگونه موارد دادگاه مهریه را از اموال به جا مانده ی شوهر دریافت می کند. در این مرحله دادگاه تمام حساب های بانکی، اموال و مستغلات مرد را توقیف می کند و حق مهریه را از آن ها کسر می کند.

شرایط طلاق غیابی

هر کدام از انواع طلاق دارای شرایط خاص و ویژه ای هستند که طلاق غیابی هم شامل این موضوع می شود. پیچیدگی شرایط طلاق زمانی است که از طرف زن مطرح شود چون بر اساس قانون حق طلاق با مرد است و هر زمان که اراده کند می تواند همسر خود را طلاق دهد. بر اساس قانون زن باید شرایط زیر را داشته باشد تا بتواند برای طلاق به صورت غیابی اقدام کند.

مطابق قانون ۱۰۲۹ قانون مدنی، زمانی که زوج به مدت ۴ سال مفقود شود و هیچ خبری از خود به خانواده خود ندهد زن حق طلاق خواهد داشت.

عدم پرداخت نفقه به مدت ۶ ماه و بیشتر : زمانی که زوجه از پرداخت نفقه سر باز زند و با همسر خود معاشرت نکند دادگاه حق طلاق بدون حضور زوج را به زوجه می دهد.

عسر و حرج در طلاق غیابی

موضوع دیگری که در طلاق غیابی مطرح می شود مسئله عسر و حرج است. عسر و حرج به معنی دشوار شدن سطح زندگی برای زوجه است به نحوی که ادامه زندگی برای او ممکن نباشد. اگر مرد توانایی ساختن زندگی ایده آل برای زن را نداشته باشد و یا اینکه زن یک زندگی مشقت بار را داشته باشد می تواند در دادگاه درخواست طلاق کند و دادگاه پس از بررسی شواهد و مدارک حکم طلاق زن را صادر می کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور