ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

همه چیز درباره راه های انجام طلاق توافقی

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • همه چیز درباره راه های انجام طلاق توافقی

 

طلاق توافقی چیست؟

یکی از مدل های طلاق، طلاق توافقی نامیده می شود که در قانون اساسی خانواده بطور مشخص تعریف نشده است. در این نوع از طلاق مرد و زن بصورت مسالمت آمیز به این نتیجه میرسند که از یکدیگر جدا شوند. سپس این توافق در حكم دادگاه  به ثبت میرسد و ضمانت اجرای قانونی هم پیدا می‌كند. زوجین با توجه به دشواری طلاق های یکطرفه به این نتیجه خواهند رسید که هرچه سریعتر بدون هیچ استرسی از هم جدا شوند. نحوه جدا شدن توافقی زمانی است که زن و شوهر در خصوص اجرت المثل، نفقه، مهریه، ایام زوجیت و حضانت فرزند در طلاق توافقی به جمع بندی برسند. در ضمن دادگاه هر توافقی در این موارد را طی حکمی که صادر می‌کند، درنظر گرفته و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ثبت می نماید.

بعد از اینکه دادنامه توسط قاضی صادر شد، به هر دو طرف ابلاغ می شود و از زمان ابلاغ سه ماه دارای اعتبار می باشد. در این مدت مشخص سه ماهه اگر زوجین اقدام به اجرای صیغه طلاق نکنند دادنامه اعتبارخود را از دست خواهد داد. پس باید در این مدت ذکر شده با در دست داشتن سند ازدواج و شناسنامه در یکی از دفترخانه های ثبت ازدواج و طلاق حضور پیدا کنند و اقدام به اجرای دادنامه و صیغه ی طلاق نمایند. ناگفته نماند زوجین میتوانند برای گرفتن طلاق توافقی فوری این موارد را به وکیل طلاق توافقی ما بسپارند تا بر حسب تجربه ای که دارند ظرف مدت زمان مشخصی اقدامات اصولی و قانونی را انجام دهند.

شش مزیت اصلی در طلاق توافقی را بشناسیم

  • راحت ترین و سریع ترین مسیر برای جدایی در کمال سازش طلاق توافی است
  • از اتلاف وقت و تردد زیاد زن و مرد در دادگاه های خانواده کاسته میشود
  • زوجین با رضایت قلبی این کار را انجام داده و بار روانی کمتری را به دوش میکشند
  • با توجه به آگاهی فرزندان از شرایط طلاق توافقی استرس کمتری دارند
  • درگیری و جنجال بین زوجین و خانوادهایشان کمتر خواهد بود
  • احتمال بازگشت به زندگی وجود خواهد داش

طلاق توافقی توسط مرد چگونه است ؟

طلاق به درخواست مرد در دادگاه خانواده مراحل زمانبر و مختلفی دارد. چون موضوع نفقه ،اجرت المثل ، پرداخت کامل مهریه و پرداخت نفقه ایام عده در کنار نیمی از دارایی زمان ازدواج مطابق با بند یک عقدنامه و حضانت اولادها، در صورتی که وجود داشته باشند مورد بررسی دستگاه قضا قرارخواهد گرفت . اگر زوجین درموارد ذکر شده تراضی برای ارائه به دادگاه محترم نداشته باشند قاضی پرونده موضوع را به تحقیقات محلی ، کارشناسان دادگستری و عندالزوم به گواهی شاهدان میسپارد . که معمولا انجام این مدل از طلاق زمان طولانی و هزینه های دادرسی و صدور رای در موضوعات مذکور است به همین دلیل طلاق توافقی برطلاق یک طرفه مزیت دارد . ناگفته نماند که از نظر روحی و احساسی در طلاق یکطرفه، زوجین با نارضایتی و دلخوری یکدیگررا ترک می کنند که می تواند تاثیرات نامطلوبی برروح وروان آن ها و مهم ترازهمه بر کودکان آن ها داشته باشد

طلاق توافقی توسط زن چگونه است ؟

یکی از دشوارترین پرونده های مرتبط با خانواده و طلاق ، دادخواست طلاق از طرف زوجه ( زن ) است معمولا طلاق توافقی از طرف زن در موارد بخصوصی انجام می شود و باید مراحل خاصی طی شود . بر طبق قانون زمانی که شوهراعتیاد داشته باشد یا بیشتراز پنج سال حبس داشته باشد و یا مجهول المکان باشد و یا حتی موضوع عسر و حرج باشد یعنی زندگی برای او غیر قابل تحمل و غیر ممکن شده باشد داشته باشد. یا حتی اثبات کردن رفتارهای زننده مرد توسط زن و ..دراین صورت زوجین باید تمام موارد را دردادگاه اثبات کنند با این حال ثابت کردن شرایط بوجود آمده ، احتیاج به رسیدگی های طولانی دستگاه قضایی دارد.

این موضوع به ادعای زن مربوط نمی شود و شاید شرایط های مورد ادعای زوجه برای طلاق یک طرفه خود، تمام و کمال شکل نگیرد. در این صورت ، درخواست طلاق از طرف زن امکان پذیر نمیباشد و حکم طلاق نیز صادرنمی گردد .با توجه به اینکه طلاق در نظام قانونی ما وجه خوبی ندارد می توان گفت که طلاق توافقی نسبت به طلاق یک طرفه دشواری کمتری دارد و خیلی زمانبر نیست .

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

برای رسیدگی به دادخواست طلاق توافقی و ثبت دردفاتر طلاق نیاز به مدارک زیر است که زوجین باید همراه داشته باشند :

  • عقدنامه
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • گواهی عدم بارداری
  • توافق نامه کتبی در مورد توافق بر سر مهریه ، نفقه ، حضانت فرزند و نظر مشاور خانواده بصورت مکتوب
  • برگه گواهی عدم صلح که از تاریخی که صادر شده سه ماه نگذشته باشد
  • در صورت داشتن وکیل برای طلاق توافقی ، اصل وکالتنامه مذکور

در صورت ناقص بودن هر یک از مدارک عنوان شده پروسه طلاق توافقی می‌تواند با مشکل روبرو شود. لذا بهتر است قبل از هرگونه مراجعه به دادگاه مدارک خود را به وکیل خود نشان داده وازایشان حتما مشورت بگیرید. همراهی یک وکیل طلاق توافقی کاربلد می‌تواند تا حد زیادی امکان بروز اشتباه  و خطا درروند دادرسی را کم کند

مراحل طلاق توافقی در سال 1400

مرحله اول : ثبت نام در سامانه تصمیم

برای طلاق توافقی ابتدا باید در سامانه تصمیم ثبت نام کرد. زوجین متقاضی طلاق باید تمام مشخصات خود را به طوردقیق دراین سامانه ثبت نام کنند و برای حضور در مرکز غربالگری و مرکز مشاوره و مورد نظر و تاریخ مراجعه را انتخاب کنند. و پس از دریافت پیامک باید به شعبه مربوطه دادگاه خانواده مراجعه نمایند.

مرحله دوم : مشاوره اجباری جهت سازش

دادگاه حقوقی بدوی موارد توافق را بررسی و قبل از هر چیز سعی در ایجاد صلح و سازش بین زن و شوهر میکند. و آن ها را به سازمان بهزیستی معرفی می کند تا مورد مشاوره  و راهنمایی جهت صلح و سازش برای ادامه زندگی قرار گیرند اگر سازش محقق نشد دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام مکیند.

 

مرحله سوم : معرفی خانم به پزشک قانونی

از دیگر مراحل مهم درخواست طلاق توافقی مراجعه زن به پزشک قانونی است. دادگاه حقوقی زوجه را به پزشکی قانونی ارجاع میدهد تا در صورت احتمال وجود حمل در زوجه، مراتب توسط پزشکی قانونی به دادگاه گزارش داده شود.

 

مرحله چهارم : توافقات مالی و غیر مالی اعم از حضانت ،مهریه ، نفقه و ..

در صورتی که به هر دلیلی عدم توفیق در برقراری صلح بین مرد و زن توسط قاضی تائید شود، توافقات مالی و غیر مالی بین زوجین اعم از : تعیین تکلیف حضانت کودکان، میزان مهریه و نحوه پرداخت آن، ، مقدار نفقه زوجه و فرزندان و نیز طریقه پرداخت آن و همچنین مقدار اجرت المثل و این که به چه شکلی باید به زوجه پرداخت گردد توسط دادگاه محترم صورت جلسه می شود و به امضای هر دو طرف می رسد.

مرحله پنجم : صدور رای نهایی توسط دادگاه حقوق

دادگاه رسیدگی کننده به پرونده نسبت به صدور حکم طلاق توافقی با لحاظ  قراردادن  تمام موارد فوق، اقدام می کند و ظرف یک هفته الی ده روز رای طلاق به زوجین ابلاغ می گردد. در صورت عدم اعتراض زوجین به رای صادر شده در قالب تجدید نظر خواهی، مراحل طلاق توافقی به پایان می‌رشد و حکم صادر شده از سوی دادگاه خانواده قطعی می گردد .

مهریه در طلاق توافقی

می توان گفت مهم‌ترین موضوعی که در طلاق توافقی باید به آن پرداخته ‌­شود، موضوع مهریه است. مرد و زن باید در مورد مهریه به توافق نهایی رسیده باشند. این توافق با بذل مهریه به زوج از جانب زوجه یا دریافت کل مهریه یا قسمتی از آن و همچنین میزان و نحوه­‌ی پرداخت آن شکل می­‌گیرد. و رای دادگاه خانواده با توجه به توافقی است که زوجین با هم می­‌کنند.توجه داشته باشید که مهریه زن از جمله حقوقی است که ثبات آن ربطی به زوجیت یا طلاق زوجین ندارد و مرد مکلف به پرداخت مهریه ولو بعد از طلاق است.

در بیشتر مواقع در مورد حق و حقوق مالی اکثر افراد اشتباه میکنند. با کمی هوشیاری و آگاهی به این نکته میرسید که مهریه و حقوق مالی زن، احتیاج به بخشش ندارد و زوجه میتواند آنها را دریافت کند.اما در بیشتر مواقع مرد برای تن دادن به طلاق توافقی همسر خود را مجبور به بخشش مهریه و حقوق مالی خود میکند. و معمولا در مورد حضانت اولاد هم به توافق میرسند و یکی از آنها حضانت دائم را بر عهده میگیرد .

با توجه به مواردی که عنوان شد ما به شما پیشنهاد میکنیم اگر قصد گرفتن طلاق توافقی را دارید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت از سرکار خانم سمیه ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه مشورت بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور