ویرایش محتوا

درباره ما

تخصص و سابقه کاری در بخش‌های، حقوقی، کیفری، ملکی، ثبتی، بین المللی و دیگر امور حقوقی با ارائه مشاوره حقوقی، قبول وکالت و ارزیابی پرونده‌ها

ما با ایجاد حس اعتماد، در فعالیتهای خود و با ارائه مشاوره صحیح و تخصصی و قبول وکالت در زمینه‌های حقوقی و پیگیری متعهدانه پرونده های مطروحه پاسخگوی نیازهای حقوقی شما عزیزان هستیم.

تجربه و تبحر و تخصص ما یاری رسان شما در کلیه پرونده های پیچیده و سخت شما عزیزان خواهیم بود.

با ما تماس بگیرید

مجازات جرم رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟

  • خانه
  • -
  • خانواده
  • -
  • مجازات جرم رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟
مجازات جرم رابطه نامشروع زن شوهردار چیست؟

جرم رابطه نامشروع زن شوهردار

ازدواج علاوه بر ایجاد یک ارتباط حسی و فیزیکی، قبول مسئولیت و در حقیقت زیر بار تعهد رفتن است. تعهد در برابر همسر که در تمام مراحل زندگی همراه و همقدم با او باشیم. به طور حتم وارد شدن هرگونه خدشه در این تعهد و قرارداد از طرف هر یک از طرفین، بخصوص به طور پنهانی، پذیرفتنی نیست و علاوه بر داشتن بار وجدانی زیاد از نظر حقوقی هم قابلیت پیگیری دارد. ارتباط با غیر همسر، چه از طرف زن و چه از طرف مرد، علاوه بر اینکه امری نکوهیده و زشت در عرف و شرع ماست، جرم شناخته شده و مجازات در پی خواهد داشت. جرم رابطه نامشروع زن شوهردار با مردی نامحرم، سنگین بوده و در این مقاله به طور ساده و خلاصه آن را شرح و توضیح خواهیم داد.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع یکی از جرایم منافی با عفت عمومی است و در صورت اثبات آن، حتی بدون نیاز به شاکی خصوصی هم می توان برایش مجازات تعیین کرد. منظور از رابطه نامشروع به ارتباطات نامتعارف(جنسی و غیرجنسی) بین زن و مردی که صیغه عقد بین آنها جاری نشده است و به زبان ساده به زوجیت یکدیگر درنیامده اند، گفته می شود که از نظر شرع گناهی کبیره و بزرگ هم محسوب می شود.

حتی اگر شوهر زن هم از شکایت خود در این زمینه گذشت کند، باز هم زن از مجازات رابطه نامشروع نمی‌تواند شانه خالی کند. البته تا حدودی سبب تخفیف در مجازات خواهد شد.

البته باید در نظر داشته باشید که چون اثبات وقوع جرم رابطه نامشروع زن شوهردار سخت است، در بیان ادعای خود کاملا جوانب را در نظر بگیرید تا مبادا خدای نکرده تنها به دلیل سوءظن، اشتباه نابخشودنی را مرتکب نشوید و آبروی انسانی را نریزید.

رابطه نامشروع دون زنا و رابطه نامشروع زنا

رابطه نامشروع بین یک زن و مرد ( مثلا زن شوهردار با مردی غیر از همسر خود)می تواند به دو صورت تعریف شود:

رابطه دون زنا و رابطه زنا

در رابطه نامشروع دون زنا، بین زن و مرد نامحرم رابطه ای اتفاق می افتد اما الزاما زنا نمی باشد. مثلا خوابیدن زن و مرد نامحرم زیر یک پتو یا ملحفه و یا بغل کردن و بوسیدن یکدیگر.

جرم رابطه نامشروع زن شوهردار اگر از نوع دون زنا باشد، در صورت اثبات، از 30 تا 100 ضربه شلاق مجازات خواهد داشت و شوهر زن نیز می تواند تقاضای طلاق به دلیل رابطه نامشروع داشته باشد.

در رابطه نامشروع زنا، زن شوهردار با مردی غیر از همسر خود رابطه جنسی برقرار می کند. و در صورت اثبات این جرم، آن زن به رجم یا اعدام محکوم خواهد شد.

البته در این میان، مساله دیگری هم پیدا خواهد شد و آن هم این است که ارتباط با زن شوهردار اگر به صورت زور و اجبار و ارعاب باشد و در حقیقت بدون رضایت وی اتفاق بیفتد، تجاوز اتفاق افتاده است و در این مورد زن می تواند به دادگاه شکایت هم کند.

اثبات جرم رابطه نامشروع زن شوهردار

در ابتدای این مقاله هم مطرح شد که اثبات این جرم کار سختی است و نباید با ظن و گمان و یا حتی کینه و مسائل اینچنینی زنی را در معرض اتهام قرار داد.

در رابطه با اثبات رابطه نامشروع، اگر خود زن (یا مرد) 4 بار در محضر دادگاه و قاضی، به رابطه نامشروع اقرار کند، حکم مربوطه با توجه به شکل ارتباط، جاری می شود.

اما اگر این اقرار کمتر از 4 بار باشد، تعزیر به دنبال خواهد داشت. (فردی که اقرار می کند باید عاقل و بالغ؛ با اختیارخود و بدون تحت فشار بودن این اقرار را انجام دهد)

عکس و فیلم و پیامک به طور 100 درصدی نمی تواند اثبات کننده باشد اما به طور نسبی می تواند تا حدودی مساله را روشن سازد. مثلا اگر پیامک از نوع محتویات جنسی باشد این رابطه از نوع نامشروع دون زنا خواهد بود.

البته در نهایت نظر و علم قاضی است که می تواند به استناد عکس و فیلم مساله رابطه نامشروع را بپذیرد و یا نپذیرد.

نکته

اگر زن شوهرداری با مرد دیگری رابطه نامشروع برقرار سازد و این مسئله اثبات شود، مرد میتواند تقاضای طلاق زن را از دادگاه داشته باشد. حتی اگر در مورد حق طلاق به زن وکالت داده باشد، این وکالت خود به خود ملغی خواهد شد. البته مهریه زن در هر صورت باید تمام و کمال پرداخت شود. در حالی که به زن دیگر نفقه تعلق نخواهد گرفت.

در نظر داشته باشید که جرم رابطه نامشروع زن شوهردار و یا مرد متاهل برای هر دو، یکسان است و اساسا این نوع از ارتباطات اصلا نباید شکل بگیرد. هم زن خائن و هم مرد خائن، هر دو باید به یک میزان، مورد مجازات قرار بگیرند. نوع این مجازات با توجه به نوع رابطه(دون زنا و زنا) تعیین می شود.

البته برخی از افراد هم هستند که برای پیش بردن پرونده خود و یا شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهدات خویش، شروع به پرونده سازی  از نوع روابط نامشروع برای همسر خود می کنند که می تواند برای خود آنها عواقب زیادی به بار بیاورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در
خبرنامه سایت

*** عضویت در خبرنامه سایت

روزهای کاری

شنبه : 20.00 - 09.00
یکشنبه : 20.00 - 09.00
دوشنبه : 20.00 - 09.00
سه شنبه : 20.00 - 09.00
چهارشنبه : 20.00 - 09.00
پنج شنبه : 20.00 - 09.00
جمعه : تعطیل
پیام به مشاور